30 dic 2012

Un poema de Rudyard Kipling

Rudyard Kipling no es solo el autor de algunos libros e historias inolvidables. Escribió también grandes poemas, que todavía parecen más grandes al leerlos en estos momentos. Por ejemplo, If…

(vía Mikel Agirregabiria)

23 dic 2012

O pequeno neno

Vin este conto no blog do meu amigo e compañeiro Aníbal de la Torre, hai xa tempo. Na súa versión aparece outro título, pero eu preferín recuperar o que usou a súa autora, Helen E. Buckley, no ano 1961, cando se publicou. Trátase dunha historia sobre a creatividade e a escola. E talvez as cousas non cambiaron tanto, como ás veces pensamos…

Unha vez un neno foi á escola. Era moi pequeniño e a escola moi grande. Pero cando descubriu que podía ir á súa clase con só entrar pola porta, sentiuse feliz.

Unha mañá, estando o pequeno neno na escola, a súa mestra dixo:

-Hoxe imos facer un debuxo.
-Que bo! -pensou o neno. A el gustáballe moito debuxar, e podía facer moitas cousas: leóns e tigres, galiñas e vacas, trens e botes.

Sacou a súa caixa de cores e comezou a debuxar. Pero a mestra dixo:

-Esperen, non é hora de empezar -e agardou a que todos estivesen preparados.
-Agora -dixo a mestra-, imos debuxar flores.
-Que bo! -pensou o neno-, gústame moito debuxar flores.

E empezou a debuxar preciosas flores coas súas cores. Pero a mestra dixo:

-Esperen, eu ensinareilles como hai que facer.

E debuxou unha flor vermella cun talo verde.

O pequeno mirou a flor da mestra e despois mirou a súa. A el gustáballe máis a súa flor ca da mestra, pero non dixo nada e comezou a debuxar unha flor vermella cun talo verde igual á que fixera ela.

Outro día, cando o pequeno neno entraba á súa clase, a mestra dixo:

-Hoxe imos facer algo con barro.
-Que bo! -pensou o neno-, gústame moito o barro.

El podía facer moitas cousas co barro: serpes e elefantes, ratos e bonecos, camións e carros, e comezou a estirar a súa bóla de barro. Pero a mestra dixo:

-Esperen, non é hora de comezar -e logo agardou a que todos estivesen preparados.
-Agora -dixo a mestra-, imos deseñar un prato.
-Que bo! -pensou o neno-. A min gústame moito facer pratos.

E comezou a construír pratos de distintas formas e tamaños. Pero a mestra dixo:

-Esperen, eu ensinareilles como é.

Entón, ensinoulles a todos os nenos como facer un profundo prato.

-Aquí teñen -dixo a mestra-. Agora poden comezar.

O pequeno neno mirou o prato da mestra e despois mirou o seu. A el gustáballe máis o seu prato, pero non dixo nada e comezou a facer un igual ao da súa mestra.

E moi pronto o pequeno neno aprendeu a esperar e a mirar, e a facer cousas iguais ás da súa mestra. E deixou de facer as cousas que xurdían das súas propias ideas. E aconteceu que un día a súa familia mudou para outra casa e o pequeno comezou a ir a outra escola. No seu primeiro día de clase, a nova mestra dixo:

-Hoxe imos facer un debuxo.
-Que bo! -pensou o pequeno neno, mentres esperaba que a mestra dixese que había que facer.

Pero a mestra non dixo nada, só camiñou dentro da súa aula. Cando chegou ata o sitio do pequeno neno, dixo:

-Non queres empezar o teu debuxo?
-Si -dixo o pequeno-, que imos facer?
-Non o sei ata que ti non o fagas -dixo a mestra.
-E como o fago? –preguntou o neno.
-Como ti queiras –contestou ela.
-E de calquera cor?
-De calquera cor dixo a mestra. Se todos facemos o mesmo debuxo e usamos as mesmas cores, como vou saber quen os fixo?
-Eu non o sei -dixo o pequeno neno.

E comezou a debuxar unha flor vermella cun talo verde…

19 dic 2012

La Estrella de las Historias

Esta estrella es una de nuestras cartografías imaginarias para después de leer. Como las restantes, contiene algunos de los elementos básicos de una historia: los protagonistas y personajes, el escenario o lugar, el problema y el desenlace final. Por eso, en la escuela sirve para comprender lo que un libro nos dice. O al menos es lo que pretende, como cualquier buena estrella…

Estrela das historias b

9 dic 2012

Apuntes de storytelling

Si vemos o escuchamos una presentación, una cierta parte de nuestro cerebro se activa. En general, a partir de ese hecho en la mente empieza el procesamiento del lenguaje, para descifrar las palabras y comprobar sus posibles significados. Pero eso es todo, y aun siendo importante, nada más sucede. En cambio, cuando se nos cuenta una historia, las cosas son muy diferentes. No solo se activan en el cerebro las áreas donde se procesa el lenguaje, también otras zonas. Por ejemplo, las emociones; algo que no se consigue por medio de una simple presentación.

El arte de contar historias es muy antiguo, pero tal vez en los últimos tiempos le faltó una buena campaña de publicidad. Por eso, ahora nos llega desde la cultura anglosajona con una nueva denominación, storytelling. Pero no es más que la antigua magia de los cuentacuentos aplicada a nuevas utilidades: la empresa, la política, el mundo profesional, la escuela. Esta última posibilidad es la que nos interesa aquí, y que ya hemos tratado en diversas ocasiones:

Los efectos de una historia

(vía lifehacker)

6 dic 2012

Cartografías imaginarias para después de leer

Si los cuentos son mapas del mundo, las historias que cuentan los libros funcionan de igual manera. De hecho, las gramáticas del relato surgieron para tratar de explicar los componentes principales de las narraciones. Esas gramáticas desarrollan el armazón interno de las historias, que sirve para identificar esos elementos más importantes.

  • La galaxia de las palabras: en cualquier libro podemos destacar un vocabulario básico (nombres, adjetivos, verbos), con un significado especial para el lector. Para eso usamos esta galaxia. Luego, con ese vocabulario sencillo, se puede escribir un pequeño texto.
  • La estrella de las historias: su origen está en ese post anterior, pero ahora su función es la de caracterizar una historia. Por eso, en un libro, busca a los personajes, su escenario o lugar, el problema y su desenlace.
  • El mapa del libro: es la adaptación final de de un recurso que ya utilizábamos. Ahora se ha convertido en la utilidad cartográfica y de lectura de más nivel, a la que se llega después de conocer las anteriores.

La galaxia de las palabras

Related Posts with Thumbnails